Kokemuksia olympiakomitean valmentajakurssilta, osa 1: "Jäätyneitten aivojen herätys"

Curlinglehden numero
Juttutyyppi
Kirjoittaja
Daley Nevantaus
Kuvat
Daley Nevantaus

Suomen olympiakomitean taitovalmentajien koulutusryhmä aloitti taipaleensa syyskuun lopulla Kuortaneella. Urheiluopisto keskisellä Pohjanmaalla, aakeitten ja laakeitten peltojen keskellä on pohjalaiseen tapaan komia paikka kokoontua. Tällä kertaa valmennettiin tulevia valmentajia. Komioita olivat maiseman lisäksi tietysti myös osallistujat, mutta mennään asiaan.

Kuortane 19.-21.9. : "HERÄTYS, CURLAAJA - AJATTELE OMAN BOKSISI ULKOPUOLELTA"


Osana curlingliiton strategiaa ja suunnitelmallisemman toiminnan tavoitetta on Olympiakomitean taholta ilmoitettu curlingliitolle joukko vaatimuksia, jotka Curlingliiton tulee täyttää mm. tukieurojen saamiseksi. Yhtenä kehitysalueena on järjestelmällisempi valmennuskoulutus.

Koulutuksen osalta seitsemän lajiaktiivia ilmoittautui mukaan, Helsingistä, Vantaalta, Hyvinkäältä, Tampereelta ja Savitaipaleelta. Koulutus kesti lähiopetuksena kolme pitkää viikonloppua, joista kaksi oli eri lajeille yhteistä asiaa ja kolmas viikonloppu pidettiin lajikohtaisena Kalle Kiiskisen johdolla. Erilaisia ryhmätöitä,  etätehtäviä ja muita tehtäviä tehtiin runsaasti. Olympiakomitea on organisaatiossaan niputtanut yhteen kolme olympiastatuksen omaavaa taitolajia, ammunnan, jousiammunnan ja Curlingin. Neljäntenä lajina oli kurssilla mukana olympialaisten "statusta" haluava Keilailu.

Curling, ammunta, keilailu, jousiammunta - Mitä yhteistä ? Mitä ihmettä?

Alkuun toki näyttäisi, että mainituilla lajeilla ei ole paljon yhteistä. Jo ensimmäisellä kerralla Kuortaneella  kävi selväksi, että yhteistä asiaa on taitolajeina paljonkin. Kävi myös selväksi, että tämä kurssi tekisi terää erittäin monelle aktiivijoukkueelle, jotka "tietävät", miten lajitaitoa harjoitellaan. Toisto on hyvä alku, mutta jos se on koko oman valmentautumisen kantava ajatus, niin aika metsässä ollaan.

Sse, että paikalla oli usean lajin edustajia, sai aikaan hyvää keskustelua, hyviä ja kehittäviä ryhmätöitä sekä aivan uusia näkökulmia harjoittelun toteuttamiseen muissa lajeissa. Monet harjoitteet on helposti sovellettavissa omaan lajiin. Lajeja yhdistävä tekijä on yksittäistä suoritusta määrittävä Taito. Monessa muussa lajissa on tärkeimpänä voima-, nopeus-, kimmoisuus-, yms. fyysisiä elementtejä. Näissä neljässä lajissa tärkeimmäksi on havaittu taito tärkeimpänä onnistumisen elementtinä, vaikka fysiikan ja yläkopan on yhtä lailla oltava näissä lajeissa kunnossa. Curlingissa tulee lisäksi ainoana näistä  joukkueen toiminta yksittäisen suorituksen ja kokonaisen ottelun osana. Mikä tekee tietenkin Curlingharjoittelusta vielä astetta vaikeampaa, mutta myös monipuolisempaa.

Fakta 1 : Curlingissa taitoharjoittelu on useimmilla joukkueilla liian yksitotista ja yksipuolista.

Useiden asiantuntijaluentojen ja keskustelujen perusteella huomattiin yllä mainittu fakta. Me harjoittelemme aivan liian yksipuolisesti. Curlingissa joukkueet usein mielikuvituksen puutteessa tai laiskuuttaan "Tyytyvät" tekemään sitä samaa ja niitä ikuisia määris/poisto -drillejä, kun muutakaan eivät vaivaudu kokeilemaan. Jokaiseen harjoitustapahtumaan pitäisi pohtia vähintään jokin yksittäinen harjoitus, joka poikkeaa totaalisesti normisuorituksen kaavasta.  Se voi olla vaikka rivissä harjaamista, heittämistä väärällä kädellä, tekniikan nopeuttamista, hidastamista, poikkeuttamista. Se voi olla osin humoristinen, joukkuehenkeä kohottava, koominenkin harjoitus tai se voi olla normikaavasta ja normisuorituksesta täysin poikkeava harjoite. Kurssin opettajien monesti toistettu viesti oli : "Poiketkaa säännöllisesti kaavasta, keksikää uutta".


Miksikö pitäisi keksiä vanhat menetelmät uudelleen?

Fakta 2Aivot ja kroppa oppivat toistamaan rutiinia, mutta aivot oppivat vielä enemmän ja nopeammin silloin, kun ne ajoittain haastetaan tekemään jotain poikkeuksellista tai jo opittua rutiinia hieman poikkeuttaen, eri tavoin ja eri ominaisuuksin.

Lisäksi aivoja pitäisi haastaa yhä uudelleen ja uudelleen tekemään uutta. Tällöin myös rutiinisuoritus tallentuu mielen mutkiin paremmin. Heitto väärällä kädellä tai harjaaminen takaperin juosten kuulostavat alkuun naurettavilta. Kuitenkin ne ovat vain esimerkit tuhansista tavoista, joilla myös Curlingin harjoittelua voi "poikkeuttaa" radaltaan.  Ja kun näin tehdään, seuraus on se, että perusheittoharjoitus todetaankin aivan totaalisen helpoksi ja se normiharjaus onnistuu vanhasta muistista helposti ja tehokkaasti.

Allekirjoittaneen mielestä eräs mehukkaimmista viesteistä valmentajille, lajiohjaajille,  kapteeneille ja niille, jotka treenejä Curlingjoukkueille suunnittelevat, oli seuraava: Tee vähintään 10-15 minuutin "poikkeutustreeni edes kerran viikossa".  Näin stimuloidaan kehoa oppimaan uutta ja se uusi, poikkeuksellinenkin liike tai harjoite TUKEE normaalisuoritusta.

Kuortaneella myös fyysisen harjoittelun lyhyt oppimäärä

 Ensimmäisen kurssin pääotsikkona oli yksinkertaisesti "Fyysisen harjoittelun perusteet." Fyysinen kunto, voima, ravinto, uni, verryttely/venyttely ja urheilulliset elämäntavat yleensä sekä muut ns. lajin "ulkopuoliset" asiat olivatkin aiheena ensimmäisellä kurssilla. Myös näiden harjoittelussa pitää tehdä em. poikkeutusta.

Esimerkki : Jos joukkueen rutiinina on ollut vaikkapa puolen tunnin juoksulenkki ennen heittotreeniä, muuta sitä. Korvaa se vaikka niin, että lenkin pituudeksi otetaan vain 10 minuuttia, mutta lenkki tehdään niin, että samalla pitää pomputtaa koripalloa tai kuljettaa salibandymailalla palloa. Rasitus aivoille on erittäin kova, kun yhtäkkiä pitääkin hallita juoksun lisäksi pallo. Ja se tukee jälleen normisuoritusta myös curlingissa. Think out of the box!!

Kurssilla perehdyttiin myös ihmisen eri elinjärjestelmien vaikutukseen suorituskyvyssä,  voima- ja nopeusharjoittelun toteutukseen sekä junioritoimintaa silmällä pitäen kasvavan nuoren eri "herkkyyskausien" huomiointiin, siis siihen, minkä tyyppistä harjoittelua mihinkin ikäkauteen tulisi soveltaa.

Ajattele jään ulkopuolelta, poikkeuta pelaajiesi harjoituksia, tee niistä mielikuvituksellisia, sisällytä niihin osia muista lajeista.  Käytä mielikuvitustasi, ihminen, valmentaja, kapteeni, pelaaja.

Harjoittelun 10 käskyä
 

  • Käytä tietoa ja malleja
  • Käytä mielikuvitusta, tee poikkeuksellisia harjoitteita
  • Tee toistoja, vaikeuta harjoitteita, haasta aivot ja hermosto
  • Harjoita yksilöä ja harjoita tiimiä
  • Harjoita tekniikkaa ja taktiikkaa
  •  Harjoittele ottelutapahtumassa ja turnauksessa toimintaa
  • Organisoi pitkällä tähtäimellä - aseta joukkueen tavoite
  • Suunnittele kausi-kk-viikko-jokainen harjoituskerta - aseta joka jaksolle ja joka treenille tavoite
  • Muista oheisharjoittelu, fysiikka, lepo ja ravinto
  • Harjoita myös psyykettä ja sen eri osa-alueita