Lajiesittelyn esimerkkisisältö

Lajiesittelyn esimerkkisisältö

1. Alkuvalmistelut

  • Osallistumismaksujen kerääminen ja merkkaus ilmoittautumislistaan
  • Alkulämmittely ja turvallisuusinfo
  • Pelin tavoitteen ja pistelaskun selitys
  • Liukkaauteen totuttelu

2. Harjoitteet

  • Liukuasentoharjoite ilman kiveä
  • Heiton harjoittelu kiven kanssa
  • Kierteen laittamisen harjoite
  • Määrisharjoite
  • Jako joukkueisiin ja määrisharjoite harjauksen kanssa

3. Pelaaminen

  • Peliä 3-4 päätä ohjatusti

4. Seuraavien avointen harjoitteluvuorojen ja seuratoiminnan mainostaminen

Alkuvalmistelut

Alkulämmittely ja turvallisuusinfo

Ennen jäälle menoa kaikille kalossi jalkaan ja sen jälkeen lämmittelyä.

  • Haaraperushyppyjä
  • Venyttelyt: etureidet ja takareidet. Viimeisenä venytyksenä mennään liukuasentoon

Turvallisuusinfo

  • Kalossi pidetään aina jalassa paitsi heitettäessä
  • Jäällä liikutaan ainoastaan etuperin. Erityisesti harjatessa ei saa edetä takaperin, koska takana saattaa olla kivi.
  • Heittäjän vastuulla on varmistaa ennen heittoa, että baana on vapaa. Jos edellinen heittäjä on vielä tiellä, odottaa seuraava heittäjä että rata vapautuu.
  • Päiden jälkeen kiviä sirrettäessä pitää olla varovainen, ettei kiviä työnnetä kenenkään jalkoihin.
  • Kivi painaa 20 kiloa. Kiviä ei nosteta missään tilanteessa. Varpaat ja jää menee rikki. 
  • Max. 2 harjaa kerrallaan, ettei tule sohimista ja kaatumisia. 
  • Kiviä ei saa heittää vastakkain.
  • Kovat heitot pitää ottaa kiinni ennen kuin ne osuvat takaseinään tai hakkeihin.

Pelin tavoitteen ja pistelaskun selitys

  • Joukkueet heittävät vuorotellen kahdeksan kiveä kohti pesää. Kun kaikki kivet on heitetty, lasketaan pisteet.
  • Pisteitä saa aina vain toinen joukkue. Pisteitä saava joukkue on se, jonka kivi on lähimpänä pesän keskipistettä. Pisteitä tulee niin monta, kun omia kiviä on lähempänä kuin vastustajan paras kivi. Vain pesässä olevista kivistä saa pisteitä.
  • Sivurajojen, pelilinjan ja takarajan merkityksen selitys.

Liukkauteen totuttelu

  • Kaikille harjat käteen, jos ei jo ole
  • Siirrytään jäälle ja otetaan kalossit pois jalasta (kalossit pois sen jälkeen, kun ollaan jäällä - ei tulla liukas jalka edellä jäälle)
  • Käydään "potkuttelemassa" kentän toisessa päässä ja tullaan takaisin. Harjasta voi ottaa tarvittaessa tukea.
  • Tämän ideana on totuttaa osallistujat liukkauteen. Villeimmillekin sankareille syntyy yleensä tässä kohtaa kunnioitus jäätä ja liukkautta kohtaan.

Harjoitteet

Kaikissa harjoitteissa ohjaaja näyttää ensin kaksi mallisuoritusta. Ensimmäinen mallisuoritus ilman selostusta ja toinen mallisuoritus siten, että ohjaaja puhuu ääneen suorituksen aikana.

Liukuasentoharjoite ilman kiveä

Harjoituksen tavoite

  • Harjoituksen tavoitteena on päästä ponnistamaan hakilta oikeaan liukuasentoon.

Harjoitteen suorittaminen:

  • Ohjaaja näyttää mallisuorituksen
  • Harjasta otetaan noin hartianlevyinen ote
  • Asetutaan hakille ilman kiveä siten, että harja on poikittain edessä
  • Hakilta ponnistetaan liukuasentoon siten, että edessä poikittain olevaan harjaan voi nojata reilusti.

Harjoitetta toistetaan muutama kierros. Harjoitteen ideana on, että kaikki pääsevät liukuasentoon ja uskaltavat ponnistaa liukkaalla jäällä.

Heiton harjoittelu kiven kanssa

Muista mallisuoritus koko heitosta. Voit kertoa että "heitto saattaa näyttää monimutkaiselta, mutta ei hätää, opetellaan se yksi palanen kerrallaan".

Harjoituksen tavoite

  • Harjoituksen tavoitteena on oppia heiton palaset ja rytmi

Harjoitteen suorittaminen

  • Heitto koostuu neljästä vaiheesta, jotka ovat:
    1. Alkuasento hakilla
    2. Eteen- ja taaksevienti
    3. Ponnistus
    4. Irrotus ja seuraaminen. Tätä kohtaa ei tehdä vielä tässä harjoitteessa, eli kivistä ei vielä tässä harjoitteessa päästetä irti. Tämä siksi, että kierteiden laittamista ei ole vielä opeteltu.
  • Alkuasento hakilla:
    1. Harja olkapäätä vasten kangaspuoli ylöspäin
    2. Ponnistava jalka tukevasti hakille
    3. Asetutaan kyykkyyn hakille, molemmat jalat suurinpiirtein vierekkäin ja kivi suoraan edessä
  • Eteen ja taaksevienti
    1. Kiveä työnnetään ensin kädellä eteenpäin
    2. Sitten peffa nosteaan ylös
    3. Ja koko paketti viedään taakse.
    Tässä kohtaa stop. Ennen ponnistukseen lähtöä tarkistetaan, että paino on hakin taakse tuodulla vasemmalla jalalla. Erittäin tyypillinen virheasento on sellainen, jossa heittäjä nojaa eteenpäin kiveen ja koko paino on oikealla ponnistusjalalla ja vasen jalka on suorana taaksepäin.
    4. Kun taaksevienti on saatu tehtyä ja paino on hakin takana olevalla vasemmalla jalalla, tehdään ponnistus rytmillä "kivi, jalka, ponnistus"
    Eli ensimmäiseksi kivi työnnetään kevyesti liikkeelle. Sitten liukujalka tuodaan kiven taakse. Ja lopuksi ponnistetaan "perään". Rytmiä "kivi, jalka, ponnistus" kannattaa toistaa ja korostaa.

Tätä harjoitetta toistetaan muutama kierros, jotta kaikki pääsevät liukuasentoon kiven kanssa.

Kierteen laittamisen harjoite

Harjoitteen tavoite

  • Kapteenii näyttämän tähtäysmerkin ja kierteen suunnan & vaikutuksen hahmottaminen

Harjoitteen suorittaminen

  • Kerrotaan ensin, että kivi ei kulje suoraan, vaan siihen laitetaan tarkoituksellisesti jompi kumpi kierre.
  • Kapteeni näyttää harjalla tähtäyspisteen, johon kivi heitetään. Kierteen vaikutuksesta kivi kaartaa määrämittaisella heitolla metrin verran sivuun tähtäyspisteestä.
  • Ohjaaja näyttää kierteen käsimerkit: käden suunta ei tarkoita sitä suuntaa, johon kivi menee, vaan sitä, kummalta puolelta kivi kaartaa.
  • Tämän jälkeen jakaudutaan pareittain ja parille tulee yksi yhteinen kivi. Parit menevät sivurajoille vastakkain noin parin metrin päähän viereisistä pareista.
  • Parit menevät kyykkyyn. Toinen näyttää suuntamerkin ja toinen työntää radan poikki kiven "kipparille" tämän näyttämällä kierteellä. Toistetaan pari kertaa per kierre.
  • Helppo muistisääntö: Kiveä käännetään alkuasennossa aina siihen suuntaan, että peukalo osoittaa samaan suuntaan kuin kipparin käsi.

Tätä harjoitetta ei kannata tehdä kovin pitkään, vaan ainoastaan sen verrean että kaikki ymmärtävät kummin päin kierre laitetaan.

Määrisharjoite

Harjoitteen tavoite

  • Määrämittaisen heiton harjoittelu

Harjoitteen suorittaminen

  • Muista mallisuoritukset ennen harjoitteen aloittamista. Muista jälkimmäisellä mallisuorituskerrallan puhua ääneen "kivi, jalka, ponnistus".
  • Ohjaaja kertoo mihin kohtaan toisessa päässä tähdätään ja kumpi kierre laitetaan.
  • Tämän jälkeen kaikki kivet heitetään toisee päähän tähän ohjaajan kertomaan pisteeseen tähdäten.

Jako joukkueisiin ja määrisharjoite harjauksen kanssa

Harjoitteen tavoite

  • Harjauselementin mukaantuominen määrämittaiseen heittoon ja "harjoituskierros" ennen varsinaisen pelin aloittamista

Harjoitteen suorittaminen

  • Jako joukkueisiin (jako kahteen) ja heittojärjestyksen päättäminen (heittojärjestyksen päättämiselle kannattaa antaa "aikaa kolme sekuntia", niin sen arpomiseen ei tuhraudu minuuttitolkulla aikaa)
  • Ohjaaja selittää harjaamisen vaikutuksen:
    1) Harjatessa kiven ja jään välinen kitka pienenee
    2) Tämän seurauksena kivi liukuu pidemmälle - ei siis kannata harjata liian kovia heittoja
    3) Ja kiven kulkusuunta suoristuu
  • Tämän jälkeen heitetään kaikki kivet takaisin toiseen päähän siten, että jokaisella on 2 kiveä (8 osallistujaa, jos osallistujia on eri määrä, niin siten että kivet menevät tasan).
  • Ykköseksi valittu heittää, kakkonen ja kolmonen harjaavat, nelonen näyttää merkkiä. Joukkueet vuorottelevat kuten pelissä.
  • Harjaajien on sovittavat kumpi harjaa lähempää kiveä, ettei harjat kolise vastakkain

Pelaaminen

Harjoitteen suorittaminen

  • Tässä kohtaa mainitaan pikaisesti, että curling on herrasmieslaji ja että sääntökirjan ensimmäinen luku on nimeltään "Curlingin henki". Tässä luvussa kerrotaan, että curlingpelaaja valitsee mielummin tappion kuin vilpillisin keinoin saavutetun voiton.
  • Peli alkaa kättelyillä ja hyvän pelin toivotuksilla.
  • Aikaa pitäisi olla tässä vaiheessa pelata 3-4 päätä. Aikaa menee noin vartti per pää. Jos viimeiselle päälle on luokkaa 7 minuuttia aikaa, niin se voidaan pelata puolikkaana päänä eli jokaisella on 1 kivi.

Seuraavien avointen harjoitteluvuorojen ja seuratoiminnan mainostaminen

  • Kiitä kaikkia osallistujia ja kannusta osallistumaan seuraavallekin avoimille harjoitteluvuoroille
  • Mainosta, että curling on mainio ajanviete ja sopii kaikenikäisille ja kokoisille. Harvassa lajissa on mahdollsita pelata sekajoukkueilla.
  • Kysele onko osallistujilla kiinnostusta osallistua puulaakiturnaukseen, sellainen voidaan järjestää jos kiinnostuneita on. Kerää osallistujien yhteystiedot.
  • Kehota osallsitujia seuraamaan seuraa ja CurlingFinaldia Facebookissa.
Wikiartikkelin kategoria: