Junioriharjoitteluun vaihtelua !

Alla olevat harjoitteet on pähkäilty HC Kiviaidan valmentajien kesken aloitettaessa junioritoimintaa ja inspiroituneena valmentajakurssilta. 

Huom ! Jokaisella harjoitteella on tässä alla tavoite, joka liittyycurlingiin. Olkoon se sitten keskittyminen, tekninen asia, fyysinen asia tai taktinen asia. Listaa saa tietenkin aivan vapaasti oman mielikuvituksensa rajoissa soveltaa ja moni harjoitus sopii aikuisillekin, osa ihan säännölliseksi treeniksi, osa vaikka viikottaiseksi piristykseksi tai joukkuehengen treeniksi. 

Näkemyksemme on, että harjoittelun - varsinkaan junioriharjoittelun - ei pidä olla ryppyotsaista merkkiin heittämistä, vaan se saa olla (aikuisillakin) hulluttelevaa, poikkeuttavaa ja rajoja kokeilevaa. Pääasia juniorien suhteen on se, että harjoittelu on M O N I P U O L I S T A ja sellaista, että lapsi / juniori ei K Y L L Ä S T Y samoihin ikuisiin drilleihin. Olemme myös sitä mieltä, että pelkästään välineiden (kenkien=tasapainon, harjan=kiven säätelymekanismin ja itse kiven=pelivälineen) hallinnassa on paljon kehittämistä ja tämä alla oleva lista on lähinnä pohja treenien kehittämiselle. Näitä kaikkia voidaan yhdistää, kehittää, vaikeuttaa, helpottaa ja modifioida muutenkin eri suuntiin. 

Pääasia on, että juniorille kerrotaan, mitä ominaisuutta harjoite kehittää, miksi sitä tehdään ja miksi toisto on tärkeää. Aikuisille ja senioreille taas tekee aina hyvää tehdä poikkeuksellisia treenejä, haastaa itseään ja kroppaansa sekä poikkeuttaa A I V O J A ja H E R M O S T O A  normaaleilta radoiltaan. Tämä mahdollistaa uuden oppimisen ja vanhan rutiinin "suhteellisen helppouden tunteen syntymisen". Ja sitten niihin harjoitteisiin:


Harjan hallinta /harjaus / tasapaino

-Harjan hallinta yhdellä kädellä harjan pää kämmenellä, harja pystyssä kämmenen päällä, kuivalla maalla, jäällä ilman pitopohjaa -Sama liikkuen pitopohjilla -Sama liikkuen liukupohjalla
-Harja"äksiisi", armeijatyyliset komennot, pelaajat liikkuu, Coach antaa komentoja: "olalle vie", "hartioille vie", "valmius", "harjaa" "jne."--->Ryhmässä muutaman metrin välein

-Erilaisia harjan hallinta tehtäviä harjajonglöörauksen tapaan "Pyörittäminen/ propelli edessä, sivulla jne.", "harjankierto selän takaa", "jalkojen välistä" jne. --->Osa myös aikuisille liikkeessä
-Kaksi harjaa sauvoina, liukupohjan kanssa "hiihto"

-Pitopohjien kanssa hölkkä, juoksu, "hiihto", "ampumahiihto", jossa tehdään sheetin mitalla pysähdys ja jokin muu tehtävä.

-Harjan liu'uttaminen pelaajalta toiselle, keskittyminen irrotukseen, että menee suoraan

-Veturi-vaunu. Veturilla pitopohja, vaunulla liukupohja, veto harjan avulla.

-Juna isommallakin joukolla, kun "vaunut" potkii alkuvauhdin -->Pysyykö "juna" kasassa

-Sama rivissä, jonossa, rypäleessä

-Potkuttelu niin, että coach komentaa pari "spurttia" radan matkalla, sama rivissä, jonossa, rypäleessä

-Ympyrä--->Harjan päistä kiinni, aikuinen pyörittää, vetää eri suuntiin, juniori harjassa kiinni, tasapaino

-Potkuttelu parina, samasta harjasta kiinni pitäen, kahdesta harjasta eri käsissä kiinni pitäen, koko joukkue jonossa, rivissä vastaavasti

-Harjaäksiisi --->Paikallaan, harjaa, sweeppaa, seis -komennoin, pareittain pienessä tilassa puolen vaihtoja, useita harjaajia, jokin harjauskuvio, 

-Harjaäksiisi esim. liikkuen niin, että 5 askelta eteen, 5 taakse, 5 oikealle, 5 vasemmalle jne. Komentojen mukaan


Kiven hallinta

Kiviteknisiä treenejä.

-Pyöräytä kiveä yksi kierros, 2 kierrosta, 3 kierrosta, maksimimäärä (kierteen harjoittelu)

-Pidä kaikki kivet (4-5-6-7-8 kiveä) pyörimässä yhtaikaa, kenellä hyytyy ensiksi, häviää

-Myötäpäivään ja vastapäivään

-Harjalla kiven hallinta, työnnä kiveä (1 kivi, 2 kiveä, 3 kiveä, 4?) niin, että kaikki pysyvät liikkeessä toiseen päähän asti. 

-2 pelaajan (tai useamman) yhteistoimintana pidä koko patteri liikkeellä yhtaikaa

huom. nämä. kehittävät kivien vauhdin ja suunnan arviointia myös, kun joukkueena tai pienryhmänä on tarkkailtava, että kaikki kivet liikkuvat


-Kiven kanssa venyttely, yhdistelmät,

-Esim. Liuku plus punnerrus, ylös, paluu, sama uusiks, 5 krt.
-Vanhemmille kivijumppa (jään ulkopuolella) jos "sallittua"

-Kivien "syöttely" – 5 metrin, 10 metrin välein kaverille, 2 kiveä pelissä, 3 kiveä pelissä, 4?

-Kivien haltuunotto jalalla vauhtia koventaen, toinen tönäisee, toinen ottaa haltuun (junnut) -

-Kiven irrotusliike kuivaharjoitteena muilla esineillä, harjalla

-Kiven irrotus vasemmalla kädellä

 

Tähtäys / kivien voiman arviointi

-Tähtäyksen säätötreeni-->Tähtäyspisteen valinta lähempää

-Tähtäys sokkona, vain hakille asettuen, "tunnemuisti"
-Kivien työntäminen hakilta kävellen harjan avulla kohti lähintä hog-linjaa niin, että kiven pitää kuitenkin pysähtyä vapaasti ilman harjan apua täsmälleen viivan päälle --->Opettaa kiven voiman tarkkuusarviointia. Kiven työntövauhtia lisäten pikku hiljaa. 
-Työntö harjalla hog-viivalta kohti lähintä pesää ja arviointi, mihin kivi pysähtyy. (vähintään 3-4 arviota matkalla)
-Sama kuin edellä, mutta harjareaktio mukaan, jos liian lyhyt tavoiteltuun nähden. Sovitaan esim. tavoite on Takasininen--->harjaaja arvioi ja reagoi jos tarpeen--->SAma niin, että lisätään kipparin huutelu mukaan 

Heitto/heittoasento vaihtelu

-Heitot "väärin"/ väärällä tekniikalla, jonka jälkeen paluu oikeaan tapaan, erojen huomiointi

-Heittoasento väärin, jonkin virheen demoamiseksi, liioitellustikin

-Tällaista näkökulmaa tulisi käyttää taitolajeissa usein


Heiton jälkeiset "pelaajien tehtävät"

-HeittäjänVälitön palaute --->Treeni-->Riittävän kova ääni kipparille asti--->Junioreilla aluksi jopa vain äänen kovuuden harjoittelu voi olla tarpeen.

-Heittäjä: Suunnan kommunikointi harjaajille-->Harjautus, jos uhkana suojat jne.

-Harjaajat : Oma reagointi heti harjalla tai viesti kipparille arviosta (2-4 sekuntia irrotuksen

jälkeen

-Harjaajat : Harjauksen aloitusnopeus, harjat alhaalla, valmiusasento, "hereillä olo"

-Kippari : "varasuunnitelman käyttöönotto-->Tehdään treeni niin, että Heitto tahallaan

sisään, ulos, kova, hiljainen--->Kipparin reagointia seurataan

-Harjaa, irti, putsaa, kovaa

 

Liuku / kenkien/tasapainon hallinta

-Liu'ut eri mittoihin, eri suuntiin.

-Liu'usta jarrutus pitopohjalla "täsmälleen" oikeaan kohtaan

-Liuku "reunasta reunaan" sheetillä poikittain

-Liuku valkoista ympyrää pitkin

-Liuku punaista ympyrää pitkin

-Kierrokset paikallaan pitopohjan päällä,

-Liukupohjan päällä

-Potkuttelu eteen, taakse, suoraan, luisteluhiihdon tapaan jne. harja apuna

-Potkuttelu, harja olalla

-Potkuttelu, harja kaksin käsin hartioilla

-Potkuttelu, harjan pää kämmenellä, tasapainottaen harjaa pystyssä

-Potkuttelu, harja pyörii "potkurina" edessä--->haastetta jo aivoille !

-Potkuttelusta jarrutus sovittuun paikkaan tai komennosta
-Yms. yhdistelmät

-Kaikki sama myös vasurilla (liukupohjaa vaihtaen hallin pohjilla)


-Harjausviesti : Coach työntää koko 40 m, koko jengi harjaa (virheiden korjaus, tekniikka fokus )

-Harjausviesti ( Eka vaihtaa vikaksi. Kaikki vaihtaa 40 m matkalla. )

-Viiva"juoksu" kivi lähtee hakilta, käännökset sininen, valkoinen, punainen, sininen valkoinen, hog-viiva kilpailuna joukkueiden tai pelaajien välillä

-Harjausviesti 3+3 (Kaksi kiveä yhtä aikaa, jäällä ohjelmaa-->Keskittyminen

-Harjaus kiven ympäri liikkuen joka puolelta-->Treenin aiheena harjaustekniikka, jäällä liikkumisen ketteryys, jalkatekniikka, pystyssä pysyminen.

-Kuivan maan harjaus --->Tehotreenit sopivalla "levypinnalla" joka ei tuhoa harjaa.

-Harjaus ulkokentällä ( Pelkät harjatreenit? Keppijumppa+Harjausta, harjan tekniikkaa)

-Harjalla jonglööraus (Kaikissa lajeissa välineen hallinta on tärkeää)

-Harja +ajanotto (Kun kello harjassa)

-Harjaustempotreenit (Sweep-harjaa-kovaa-harjaa-sweep jne.)

-Harjat ylös onnistumisen takia -treeni-->Palaute heittäjälle TÄRKEÄÄ

 

Joukkuehenki

-Pelin alkuvalmistelujen treenaus, ryhmän hengennostatus. Voi treenata myös kuvion valmiiksi

-Pelin aikana päänvaihdon rutiinit (pikapalaveri, hengenkohotus)

-Tuuletustreenit

-"Jokaiselle oma tuuletus" -treeni

-Harjasulkeiset ennen peliä vastustajan hämmästyttämiseksi

-Kivisulkeiset

-Liukusulkeiset

-Kikkaliu'ut (Thomas Edinin tyyliin yms.)

--Kikkaharjat, pyörähdys ympäri, jarru-kaasu, kyykkyyn-ylös jne. Suunnanvaihto, puolenvaihto

 

Ajanotto

-Ajanoton treeni (samanaikaisuus)

-Kahden äijän, kolmen äijän, neljän äijän ajanottojen yhdenmukaisuus

-Ajanotosta harjaamisen mahd. Nopeasti ilman kiveä / Kiven kanssa.

-"Ajanotosta tietoisuuteen". Eli kuinka nopeasti ajan jälkeen pystyy sanomaan, mihin asti kivi tulee. Näköhavainto-käsittely-Huuto kapteenille

-6 ilmoitusta heiton aikana kiven suhteen, mihin päätyy – treeni

-Mitä tarkoittaa 2,8 intervalli normijäällä, 3.0. , 3.2 jne. --->Tuleeko automaagisesti heiton pituus harjamieheltä -Hog-to-hog -mittaus-->TReenaa reagointia sen jälkeen-->Yksi heittelee määriksiä,

harjamies ja kippari ottaa aikaa Hog-välin-->Reagointi heti havainnon jälkeen

 

Viestintätreeni

-Kuivalla maalla jengi riviin (Merkit näyttäen/huutaen reaktiivisesti)

-Kuivalla maalla koko viestintärutiini vaikka hallin ulkopuolella

-Viestintä hallin ulkopuolella (Hälinää, 50 m. Matkaa, viesti mentävä läpi, tsekkaa näköasiat, onko kunnossa, metsässä ilman näköyhteyttä, seinän takaa, jätkät selin yms.) jne...

-Rikkinäinen puhelin mahdollisimman vaikeilla ohjeilla

-Coach kuvaa pelitilanteen, joukkueen 30 sek palaveri, päätettävä, mitä päässä pitää yrittää (hyökkäys, puolustus, taktinen valinta) -->Niin kauan, kun jokaiselle tilanteet selviä.

 

Irrotus

-1-2-3-5-10 m välein vastakkain kivittely (kiven pallottelu) -->Fokus on irrottaminen

-3-5-10-20 m välein vastakkain harjattelu (harjan liu'uttelu) --> Fokus on keskittyminen

-"Pallottelu" kahdella kivellä, eivät saa törmätä, kolmella kivellä (10 m)

-Irrotusharjoitus harjalla, harjan mentävä suoraan eteenpäin 10 m, 20 m, 30 m

-

Taktiikkatreenit (Kentän ulkopuolella pihalla, paperilla tai pesässä)

-Taktinen tilanne, mitä pitäisi tehdä per tilanne

-Taktinen tilanne silmät kiinni (Coach luo pesätilanteen ja kertoo mones pää, mikä tilanne jne. ) -->Aikaa pähkäilyyn 45 sekuntia. Pähkäily ääneen

-->Aikaa vähennetään puoleen minuuttiin, 20 sekuntiin, 15 sekuntiin

-->Aikaa puoli minuuttia ja äänekästä Rokkia soi taustalla, hälinää)-->KEskittymiskyky

-->Jne.

-Taktiikkataulutreenit, Hempan pähkinät, videot, youtube...

-playcurling.com yms.



Venyttely / Verryttely

Keppijumppa – harja "keppinä" (keppijumpan tapaan, kts. Liikkeet muualta hakusanalla "keppijumppa")

-Kaikkien lihasryhmien venyttely harjaa hyödyntäen ja harjalla liikkeitä tehostaen."Hyvä muistisääntö on käydä lihasryhmät läpi ylhäältä alas: Niska-hartiat-kädet-rinta-selkä-vatsa-kyljet-nivuset-etureidet-takareidet-pohkeet" --->Muista venytykset "molempiin suuntiin"


Kivi/kivet mukana (jään puolella)

-Verryttely- / tasapainoliikkeet voi tehdä jäälläkin (pitopohjat jalassa)
-Askellus kivien väliin (kivet asetettu puolen metrin, metrin yms. Välein jonoon/riviin)

-Askellus kiven/kivien ympäri myötä, vastapäivään, sama liukuen, mahd. Nopeasti tms.

-Pujottelu kivisarjan väleistä, sama liukuen

-Harjaus kivisarjan väleistä "kahdeksikkoa" (kivet noin puolen metrin välein

-Mikä tahansa muu muoto kivillä, liikkuminen, harjaus

-Kahdeksikko, ympyrä, ympyrä pujotellen, ristiin rastiin, vapaaseen paikkaan nimen huudosta siirtyen jne.

-Muotoja voi kehitellä "miljoona" erilaista

 

Fyysiset treenit

-Näissä mielikuvitus rajana, mutta en käsittele tässä

-Voi soveltaa kivien kanssa, harjojen kanssa, kaverin kanssa, kaverin painoa hyödyntäen
Muutamia esimerkkejä

-Harjan avulla pitopohjin vedetään toinen kaveri (liukupohja) sheetin toiseen päähän ja vaihto
-Harjamiekkailu yhdellä jalalla seisten pukkitaistelun tapaan (kumpi saa ensin toisen tasapainon pettämään)
-Liukupohjakaverin työntäminen harjan avulla. Toisella tasapainon pitäminen, toisella työntövoima.

Wikiartikkelin kategoria: