Pyörätuolicurlingin (PT-curling) vakoilumatka Ruotsiin 27. - 29.9.2007

Lauri Ikävalko
Juttutyyppi:
Curlinglehden numero:

Suomessa kesän aikana syntynyt ja kovalla vauhdilla taidoissaan edennyt PT-curlingjoukkue sai aimo annoksen uutta oppia, kun valmentaja Lauri Ikävalko ja pelaaja Harri Haapala kävivät seuraamassa ruotsalaisten PT-curlingin omia MM-karsintoja Härnösandissa, Ruotsissa. Ruotsissa PT-curlingia on pelattu noin 10 vuotta ja heillä on kokemusta myös vuoden 2006 paralympialaisista.

Reissuun lähdimme perjantai-iltana ms/Isabellalla ja hyvin nukutun yön jälkeen heräsimme lauantaiaamuna Tukholmasta ja suuntasimme nokkamme kohti Härnösandia, joka sijaitsee Tukholmasta 450 km pohjoiseen. Rentouttavan viiden tunnin automatkan jälkeen löysimme perille paikalliseen curlinghalliin. Ehdimme juuri katsomaan ensimmäisen kierroksen otteluiden viimeistä päätä. Paikalla oli karsimassa kisapaikasta vain 4 joukkuetta: olympiajoukkue, MM-joukkue sekä kaksi muuta hieman kokemattomampaa joukkuetta.

Kisoja oli seuraamassa luonnollisesti Ruotsin PT-curlingjoukkueen päävalmentaja. Hän oli kovin innoissaan kun kuuli, että myös Suomessa on aloitettu PT-curlingtoiminta ja väläytteli heti mahdollisesta pohjoismaisesta liigasta, jossa mukana olisivat lisäksi Tanska ja Norja. Ruotsalaisia kollegoja hieman hymyilytti, kun kerroin meidän mahtavasta lajihistoriastamme, joka noina päivinä täytti juuri 3 kuukautta. Vielä enemmän heitä hymyilytti, jopa hieman nauratti, kun ilmoitin, että osallistumme samoihin MM-karsintoihin kuin he.

Pelit jatkuivat iltapäivällä toisen kierroksen otteluilla. Viritimme videokameran täyteen latinkiin, sillä matkamme yksi päätarkoitus oli saada kuvamateriaalia heittotekniikasta ja peleistä omiin harjoituksiimme. Sillä aikaa kun allekirjoittanut pyöri kameran kanssa jäällä, yritti Harri imeä kaikkea tietoa ruotsalaisilta valmentajilta. Tiedon tulva tosin kutistui pieneksi puroksi heti sen jälkeen, kun olimme kertoneet osallistuvamme MM-karsintaan, kas kummaa!

Pelien taso ei ollut niin kova kuin ennakkoon ajattelimme. Yllättävän paljon tuli harhaheittoja, eikä pelitaktiikkakaan niin kummoista ollut. Iltapäivän ja illan vietimme hallilla kuvaten pelejä nauhuri kuumana. Pelit päättyivät klo 19 maissa, jonka jälkeen saimme ystävällisesti luvan jäädä harjoittelemaan ja tutustumaan heidän jääolosuhteisiin. Aamun aikainen herätys tosin painoi aika paljon ja muutamien heittojen jälkeen totesimme parhaaksi lähteä hotellille (lue hostelli) huilaamaan.

Pelit jatkuivat sunnuntaiaamuna ja ehdimme seuraamaan vielä yhden ottelun, sillä illalla piti olla taas takaisin Tukholmassa. Lähtiessämme ei voittaja ollut vielä selvillä, mutta laivalle päästyämme luimme heidän tulospalvelustaan lopulliset tulokset: voittajaksi selvisi olympiajoukkue kapteeninaan Jalle Jugnells.

Matka oli erittäin antoisa vaikkakin hieman lyhyt. Tärkeää oli kuitenkin, että saimme luotua kontakteja ruotsalaisiin ja videomateriaalia opiskeltavaksi.
Mielenkiinnolla jäämme odottamaan joukkueemme edesottamuksia MM-karsinnoissa 5. - 9.11.2007 Invernessissä, Skotlannissa. Kävi otteluissa miten tahansa, voimme todeta uuden lajin eli pyörätuolicurlingin syntyneen myös Suomeen.

Suomessa pyörätuolicurling toiminnasta vastaa Suomen Invalidien Urheiluliitto (SIU) yhdessä Suomen Curlingliiton kanssa.