Kanadalaisia harjoitusvinkkejä – harjoittelu tekee mestarin?

Teksti: 
Jari Laukkanen
Kuvaaja: 
-
Juttutyyppi: 
Curlinglehden numero: 

Tähän tarinaan olen keräillyt tunnettujen kanadalaisten valmentajien mielipiteitä harjoittelemisesta. Monet esiin tulevista asioista ovat yleisluonteisia mielipiteitä harjoittelemisesta ja sen ympärillä olevista asioista. Joukossa on yksittäisiä harjoitteluvinkkejä sekä ajattelemisen aihetta siitä, miten kehittää omaa harjoitteluaan. Näkökulma tähän tarinaan on lainattu kanukeilta. Jotainhan he osaavat tästä lajista, ainakin menestyksen perusteella ... Eikä tässä jutussa tietysti mitään uutta ja ihmeellistä ole, vai onko?  

Monesti lajia tuntemattomat kyselevät minulta, miten curlingia oikein harjoitellaan. Sitä kun oikein alkaa pohtia, niin meillä ei oikein ole selkeää traditiota siitä, miten tässä lajissa harjoitellaan. Kanadassa on kautta aikain uskottu pelien voimaan. Läntisessä Kanadassa varsinkin on aina pelattu paljon. Turnauksia on kuin sieniä sateella, joten omien viikolla pelattavien klubipelien ja sarjapelien lisäksi pelejä voi pelata vaikka joka viikonloppu, jos niin haluaa. Jotkut joukkueet pelaavat kauden aikana jopa 200 ottelua, mikä kuulostaa huikealta määrältä. Näin väittää ainakin Bill Tschirhart, joka toimii Kanadan liitossa kehityspäällikkönä (national development coach). Tämä juttuni perustuukin pitkälti hänen kirjoittamiinsa artikkeleihin.

Miksi pitää harjoitella?

Kaikki on muuttumassa, myös perinteitä kunnioittavassa Kanadassa. Tschirhartin mukaan pelkkä pelaaminen ei riitä, jos haluaa huipulle. On otettava lusikka kauniiseen käteen ja alettava harjoitella heittotekniikkaa ja muita pelin yksityiskohtia. Hän puhuu tarkoin suunniteltujen harjoitussessioiden puolesta, jotta pelaajat voivat edetä lajin korkeimmalle taitotasolle. Bill haluaa nimenomaan erotella toisistaan oikeat harjoitukset pelkästä kivien heittelystä harjoitteluna. Billin mielestä pelaajan tulee kaikella toiminnallaan tähdätä omien taitojensa parantamiseen joukkueen hyväksi. Tämä antaa joukkueelle signaalin siitä, että hän on sitoutunut ja halukas olemaan osa menestyvää joukkuetta. Toisin sanoen asenteen harjoitteluun tulee olla kunnossa. Pitää haluta kehittyä ja näin antaa joukkueen muillekin jäsenille lisävirtaa kehittymiseen omalla esimerkillä.

Jokaiselle heitolle ja liu'ulle tarkoitus

Jim Waite, pitkään Kanadan joukkueiden päävalmentajana ja joukkueenjohtajana toiminut kokenut herrasmies toteaa, että harjoituksella tulee aina olla tarkoitus. "Harjoittele niitä heittoja, joita heität pelissäkin!" on Jimin viesti kaikille curlingpelaajille. Lisäksi hänen mielestään on parempi harjoitella vaikka joka päivä pieni määrä heittoja verrattuna siihen, että menee harvemmin hallille ja niillä kerroilla heittää paljon kerrallaan. Esimerkiksi 8 kiveä toiseen päähän ja takaisin joka päivä on parempi kuin yksi monen tunnin treeni viikossa, jolloin heittäisi yhtä paljon kiviä yhdellä kertaa.

Millaisia asioita kannattaa edellä mainittujen lisäksi ottaa huomioon?

Kun tulet hallille, olet varannut aikaa 1- 2 h harjoitellaksesi. Aloitat tietysti lämmittelyllä ja venyttelyllä saadaksesi paikat lämpimäksi ja valmiiksi treeniä varten. Sitten lämmittelyliukuja, mutta miten? Ota niihinkin jokin kiintopiste, johon tähtäät. Jos kerran aiot liukua, niin miksi et liukuisi keskittyneesti ja harkitusti. Ei siis pelkästään "roiskaisemalla" johonkin suuntaan vaan keskittyneesti tiettyä kohdetta kohti. Laita vaikka hanska jäälle hoglinjalle ja yritä liukua niin, että liukujalka osuu siihen. Kiveä et siis vielä tässä tarvitse. Pidä kättäsi kättelyasennossa ja totuttele luistoon, liukuun ja hae hyvää tasapainoista asentoa. Kun pysyt helposti heittoasennossa ilman kiveä, niin pysyt varmasti heittäessäsi kiven kanssakin. Vaihtele liu'un suuntaa eli siirrä tähtäyspistettäsi eri puolelle rataa. Näin toimimalla saat lämmittelyliuistakin enemmän irti. Heitä sitten harjakin pois ja liu'u ilman apuvälinettä. Voit kehittää omaa tasapainon hallintaasi, kun sinulla ei ole mitään apuvälinettä, josta hakea tukea liukuasennossa. Jotta liuku ilman harjaa onnistuisi, on tasapainon oltava kohdallaan. Sen jälkeen kun tämä onnistuu helposti, on helppo keskittyä heiton muihin osa-alueisiin kuten voimaan, suuntaan tai irrotukseen.

Kamera tai kaveri mukaan treeneihin

Myös kanukit ottavat joskus treeneihin mukaan videokameran. Virittämällä kameran toiseen päähän rataa saat kuvan siitä, miltä liukusi näyttää kipparin silmin. Laita merkkiharja pystyyn jäälle ja kamera sen taakse, liu'u ja heitä merkkiin, irrota kivi monta kertaa peräkkäin samaan merkkiin. Treenien jälkeen kelaa nauha, toista ja hidasta, pysäytä tarvittaessa ja totea oman heittosi puutteet ja vahvuudet. Mieti mitä voit parantaa seu- raavissa treeneissä ja mihin silloin kannattaa kiinnittää huomiota. Tämä onnistuu aivan hyvin ilman kaveriakin, vaikka yksin treenatessa. Saman asian ajaa myös treenikaveri. Pyydä treenikaveria kommentoimaan liukuasi / heittoasi. Pyydä häntä olemaan niin kriittinen kuin suinkin pystyy. Jokainen vinkki ja huomio auttaa sinua suuntaamaan ajatuksia virheiden korjaamiseen. Heitä myös tässä harjoituksessa samaan paikkaan monta heittoa peräkkäin ja yritä löytää siten tyyppiviat. Jos joka kerta virhe on erilainen, on perusteissa ongelmia.

Pelaa itseäsi vastaan

Eräs mukava harjoittelumuoto on pelata itseään vastaan. Pelaa vaikka kaksi päätä, jotka ovat kuvitteellisen ottelun viimeiset. Toisilla kivillä pelaat puolustavasti ja toisilla hyökkäävästi. Kuvittele vaikka tilanne sellaiseksi, että siniset ovat häviöllä kahdella pisteellä ennen 9. päätä ja heidän on pakko ottaa riskejä voittaakseen. Keltaiset tietysti yrittävät pitää johdostaan kiinni niin hyvin kuin mahdollista. Näin joudut heittämään erilaisia heittoja, puolustavia poistoja sekä hyökkääviä pehmeitä heittoja kuten kiertoja ja tökkäyksiä. Eri treeneissä voit sopia itsesi kanssa kummalla on viimeinen kivi ja näin saada tilanteeseen ja heittovalintoihin vaihtelua.

Päätä treeni ratkaisuheittoon

Jokaisen treenin voit päättää vaikka yhteen heittoon, jolla peli ratkaistaan. treenien viimeinen heitto voisi olla aina harjoitusta Suomen olympiajoukkueen välierämatsin tapaiseen viimeiseen määrikseen. Kuvittele tilanne ja yritä voittaa kuviteltu ottelu tällä treenien viimeisellä kivellä. Millainen sitten on hyvä harjoitus? Bill Tschirhartin mukaan kannattaa kirjoittaa vaikka paperille harjoitussuunnitelma, jota toteutat treeneissä. Jos etukäteen suunnittelet ja kirjoitat suunnitelman paperille, olet suunnannut ajatuksesi tulevaan treeniin etkä vain epämääräisesti kaavaillut treenien sisältöä. Suunnittele harjoituksesi sen tiedon mukaan, jota olette yhdessä keränneet omista peleistänne. Miettikää asioita, jotka ovat menneet pieleen matseissa ja asioita, jotka vaativat lisää harjoitusta onnistuakseen kunnolla peleissä. Vieressä lopuksi koottuna yleiset hyvän treenin ominaisuudet Bill Tschirhartin mukaan.

Hyvän harjoituksen ominaisuuksia

I Keskittyminen Jokainen harjoitus tulee tehdä niin keskittyneesti kuin mahdollista. Vain siten kehittyy.

II Rutiinit Jokaisen harjoituksen tulee sisältää asioita, jotka ovat kaikille tuttuja juttuja. Joku tietty harjoitus joka treenissä, esim. poistodrilli tai muu vastaava harjoite. Näin pidetään yllä jo opittuja asioita.

IIII Innovatiivisuus Vaihtelu tuo terää treeneihin. Yritä keksiä joka treeniin joku uusi juttu pitääksesi mielenkiintoa yllä. Tarkoitus ei ole tehdä treeneistä liian rutiininomaisia ja itseään toistavia. Vaihtelu virkistää, kuten joku kokenut playboy joskus sanoi.

IV Yksilöllisyys Jokaisen pelaajan olisi hyvä tuntea treenin antaneen jotakin juuri hänelle. Jos harjoittelet yksin, ongelmaa ei tässä kohtaa tietysti ole, mutta jos koko joukkue treenaa, niin treeneissä pitäisi pystyä myös hiomaan omia heikkouksia ja vahvuuksia.

V Joukkuetreeni Osa treeneissä vedettävistä harjoitteista pitäisi olla koko joukkueen yhteistoimintaa kehittäviä, sellaisia joissa koko joukkue toimii yhtenä yksikkönä.

VI Maksimoi jääaika Älkää suotta seisoskelko jäällä juttelemassa sellaisista asioista, joista voitte puhua vaikka baarissa tai kentän laidalla. Käyttäkää jääaika treenaamiseen.

VII Ota huomioon missä kohtaa kautta ollaan menossa Harjoituksen tulee istua kauden ajankohtaan. Alkukaudesta perusteita kannattaa hieroa enemmän tai sitten vastaavasti pieniä yksityiskohtia joukkueen pelissä ennen turnausta.

VIII Mentaali Älä unohda yläpään harjoittamista tekniikkatreenien kustannuksella. Aseta pieniä tavoitteita, pyri niihin, totuttele onnistumisiin ja epäonnistumisiin.

IX Pidä hauskaa Hymyä huuleen, curlingin pitäisi olla hauskaa, myös treeneissä.