Tekniikkapaja - osa 2 - Heiton vaiheet ja rytmi

Disclaimer: Tämä wikiartikkeli sisältää subjektiivisia näkemyksiä "oikeasta" heittotekniikasta. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa heittää ja jokaisen pelaajan fysiologiset ominaisuudet eroavat toisistaan.

Tämän artikkelin yhteisöllinen muokkaus ei ole teknisesti mahdollista artikkeliin upotettujen videoiden vuoksi. Parannusehdotuksia, lisäyksiä, täydennyksiä ja asiavirheiden korjauksia saa kernaasti esittää kommentoimalla artikkelia. Kommenteissa esitetyt parannusehdotukset (esimerkiksi vaihtoehtoisista irroitustavoista) voidaan lisätä osaksi tätä artikkelia.

Curlingheiton vaiheet

Curlingheitto voidaan jakaa vaiheisiin esimerkiksi seuraavalla tavalla:

  1. Alkuasento
  2. Eteenvienti
  3. Taaksevienti
  4. Ponnistus
  5. Liukuasento
  6. Irroitus
  7. Seuranta

Katso video: määrämittainen heitto sivusta kuvattuna. Vinkki: voit suurentaa videon koko ruudun kokoiseksi oikean alakulman full-screen napista.

Loading the player...

Alkuasento

  • Alkuasennossa ponnistusjalka asetetaan keskelle hakkia siten, että päkiä on tukevasti hakkia vasten. Liukujalka on hakin etupuolella. Painosta noin 75% on ponnistusjalalla.
  • Ponnistusjalka on tarkoituksenmukaista saada mahdollisimman keskelle kropan alle. Mikäli kroppa antaa myöden, aseta kantapää pakaroiden väliin. Älä kuitenkaan väännä kroppaa väkisin, kaikkien pelaajien fysiologiset ominaisuudet eivät salli tätä.
  • Aseta kivi ponnistusjalan kanssa samalle linjalle. Huom! Tarkasta edestä kuvatulla videolta, että kivi ei ole hakkien välissä!

Alkuasento sivusta katsottuna

Alkuasento edestä katsottuna. Vasemmanpuoleisessa kuvassa vartalo on heittolinjaan nähden keskellä, mutta kivi on kuvassa liikaa vasemmalla ”hakkien välissä”. Oikeanpuoleisessa kuvassa kivi on oikeassa paikassa heittolinjan keskellä.

Eteenvienti

  • Eteenvienti on lyhyt kivenliike eteenpäin. Tämän vaihe aloittaa vauhtituntuman hakemisen ja käynnistää kropan ”liikesensorit”.
  • Tarkasta edesä kuvatulla videolla, että eteenviennissä ei tapahdu sivuttaisliikkeitä.

Taaksevienti ja ponnistus

Taaksevienti voidaan tehdä usealla eri tekniikalla. Karkeasti ottaen tekniikat voidaan jakaa voimantuottoon body drop -tekniikalla ja ilman body drop -tekniikkaa. Katso alla olevasta videosta esimerkit molemmista tekniikoista. Itselle sopivampi tekniikka löytyy kokeilemalla.

Mikäli määrämittaisessa heitossa (ja rauhallisissa poistoissa) pystyy tuottamaan riittävästi voimaa ilman body droppia, päästään valmiseen liukuasentoon huomattavan nopeasti suoraan ponnistuksesta. Tällöin sivuttaisliikkeiden syntymisen riski pienenee ja heittäjä pääsee suoraan vakaaseen liukuasentoon.

Body drop -tekniikkaa käytettäessä osa voimantuotannosta syntyy, kun taka-asennosta ponnistusvaiheeseen siiryttäessä vartalo pudotetaan alaspäin.

  • Tätä tekniikka käytettäessä on hyvin tärkeää, että takapuoli nostetaan ylös taaksevientivaiheessa, ennen ponnistusvaiheen alkua.
  • Kaikki ponnistusvaiheessa esiintyy ylöspäin suuntautuvat liikkeet ovat virheliikkeitä. Mikäli takapuoli ja lantio nousevat ponnistusvaiheessa ylöspäin, tulevat ne myös jossain vaiheessa alaspäin. Tämä ylös-alas liike aiheuttaa alastulovaiheessa hyvin helposti sivuttaisliikkeitä esimerkiksi lantion pyörimisenä.

Kovissa poistoissa valtaosa pelaajista käyttää body drop -tekniikkaa. Lisävoimaa saadaan, kun liukujalka tuodaan ponnistusvaiheessa kiven taaksen mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa.

  • Hyvin yleinen tekniikkavirhe on, että likujalka tulee heittolinjan yli oikealle. Tämä aiheuttaa helposti merkistä oikealta ohi suuntautuvan ponnistuksen ja liukumisen.
Loading the player...

Liukuasento

Liukuasennossa tavoitteena on ns. ”lukko”, jonka aikana ei esiinny mitään sivuttaisliikkeitä. Paketin kasassa pitäminen edellyttää syvien vatsalihasten jännittämistä. Osa pelaajista pidättää hengitystä taaakseviennin alusta ja hengittää ulos vasta irroituksen jälkeen.

  • Tarkista edestäpäin kuvatulta videolta, että kivi ja heittäjä ovat samalla linjalla koko suorituksen ajan.
  • Tarkista edestäpäin kuvatulta videolta, että liuku on suora eikä käänny kumallekaan sivulle. Mikäli näet videolta sivuttaisliikkeitä tai takajalan pilkahduksia, on jotain pielessä. Etsi videolta ensimmäinen sivuttaisliike ongelman syyn paikantamiseksi
  • Vihje: aloita alkuasennon tarkastamisesta (onko kivi keskellä vai hakkien välissä)?
  • Vihje: tarkasta seuraavaksi, ettei kivi liiku taakseviennin yhteydessä sivusuunnassa hakkien väliin.

Irroitus

Irroitustekniikoita on erilaisia, joista tässä esitellään positiivinen irroitus.

  • Positiivisessa irroituksessa liukuvaiheessa kivi ei saa alkaa pyöriä akselinsa ympäri, vaan kahva pysyy 45 asteen kulmaan käännettynä.
  • Liukuvaiheen loppupuolella kättä koukistetaan hivenen
  • Irroitusvaiheessa käsi ojennetaan (hyvin hellästi) suoraksi samalla, kun kivelle annetaan kierre suoristamalla kahva 45 asteen kulmasta kello kahteentoista.
  • Vihje: ajattele saattavasi kivi kohti merkkiä, kun teet positiivisen irroituksen.
  • Sopiva kierteen määrä on noin 3 - 3,5 kierrosta heiton aikana. Erityisesti aggressiivisilla (nousevilla) kilpakivillä pelattaessa riittävän kierteen määrä on ehdottoman tärkeää.

Positiivisen irroituksen tarkoituksena on saattaa kivi radalle, jossa se kulkee hyvän matkaa täysin suoraan kohti merkkiä. Kiven kulkuradassa on tällöin havaittavissa heiton loppupuolella selvä ”break point”, jossa kivi alkaa nousta. Mikäli irroitus on löysä ja kierrettä on liian vähän, on kiven rata ”pyöreä” ja se nousee koko heiton ajan. Aggressiivisilla kivillä pelattaessa pyöreille heitoille on erittäin vaikea löytää sopivaa merkkiä ja niiden harjautus ohi suojista on erittäin vaikeaa koska heittojen nousuissa on valtavia keskinäisiä eroja. Positiivinen irroitus antaa kivelle helposti ennakoitavan kulkuradan.

Varoitus:

  • Älä aloita tekniikkaharjoittelua irroituksesta. Positiivinen irroitus on hyvin vaarallinen työkalu, jos liuku ei ole suora.
  • Lue erillinen wikiartikkeli tekniikan kehittämiseen tähtäävän määrätietoisen harjoittelun loogisesta järjestyksestä.
Loading the player...

Seuranta

Seurantavaiheessa heittoa jäädään seuraamaan likuasennossa irroituksen jälkeen. Malta odottaa hyvä tovi likuasennossa, ennen kuin nouset ylös.

  • Vinkki: Jos joudut laittamaan heittokäden jäähän irroituksen jälkeen, olet nojannut kiveen. Harjoittele tasapainoa.
  • Vinkki: Varo antamasta harjakomentoja heittäjänä, jos olet itse vielä liikkeessä. Jos liuku on ollut hiukankin ohi merkistä, katsot liukua väärältä linjalta ja annat hyvin todennäköisesti vääriä harjakomentoja. Pysähdy ennen harjakomentojen antamista (tai opettele luottamaan pesässä olevaan pelaajan).
JeBa
Offline
Liittynyt: 01.02.2007
Loistosetti!!

Loistava paketti heittotekniikan perusteista.. aivan kuten Markus alussa mainitsi, niin kyse on kuitenkin jokaisen henkilökohtaisista ominaisuuksista, jotka lopullisesti määrittävät kullekin ominaisen ja optimaalisen heittotekniikan. Esimerkiksi ensimmäisessä videossa mainitun takapuolen noston ponnistuksen eteenpäin suuntautuvassa vaiheessa oli juurikin Peja Lindholmin tavaramerkki erityisesti viimeisinä pelivuosinaan eli jos taitoa riittää, niin silläkin tapaa pystyy suorittamaan vallan hyviä heittoja ;-) No tokihan Pejallakin se "Body Drop" tulee siihen kuitenkin ennen ponnistusta, kun ajoitus on tuhansien ja tuhansien toistojen myötä hiottu juuri oikeaksi.

Ikävä kyllä ei löytynyt netistä oikein hyvää esimerkkiä Pejan suorituksesta, mutta kyllä se seuraavasta kuvalaadultaan heikkolaatuisesta videosta käy hyvin ilmi: Pejan heitto

- JeBa - "The best guard is second shot." -Russ Howard

Markus
Offline
Liittynyt: 23.01.2007
Henkilökohtaiset heittotekniikat

Kun heittoa tarpeeksi pilkkoo, eroaa jokaisen heittotekniikka toisistaan. Tässä artikkelissa esitetyt heittotavat ovat siis yleistyksiä siitä, millainen on yksi näkemys "oikeasta" heittotekniikasta. Oikea on heittomerkeissä juuri siksi, että sellaista ei ole olemassakaan ja toisaalta siksi, että moni tietää pelkästään Suomessa heittotekniikasta (paljon) enemmän kuin minä. Uskoisin silti että Tekniikkapajan artikkelissarjassa esitetyt asiat ovat riittävän lähellä tätä "oikeaa", jotta sellaiset pelaajat jotka haluavat alkaa kehittä tekniikkaansa määrätietoisesti, voivat saada tästä paljon irti. 

Korostin Joensuun valmennuskeikan osallsitujille viime viikonloppuna juuri sitä, että lopulta kaikkien tekniikka on hieman erilainen ja se on ihan ookoo. Heittotekniikassa ei nimittäin ole mielestäni kuin muutama  itseisarvoisen tärkeä asia. Matala liuku, body drop tai positiivinen irroitus eivät kuulu niihin, vaan ne ovat ainoastaan keinoja joilla hyvään lopputulokseen pyritään. Mielestäni itseisarvoisen tärkeitä asioita ovat ainoastaan seuraavat neljä:

  • Ponnistus suuntautuu suoraan merkkiin ilman sivuttaisliikkeitä
  • Liuku on suora ilman sivuttaisliikkeitä
  • Irroitus on suora
  • Voima on oikea

Kaikki muut asiat ovat vain keinoja päästä näiden perusasioiden äärelle. Korostaisin kuitenkin, että nuo edellä luetellut Tärkeät Asiat (tm) on paljon helpompi saavuttaa, jos opettelee "puhtaamman" tekniikkan. Varsinkin jos on harrastuksen alkutaipaleella eikä selkärangassa ole kymmeninen vuosien rutiinia heittää tietyllä tavalla. Tekniikkapajan kolmososaan on tulossa lähipäivinä videoesimerkkejä erilaisista tekniikkavirheistä, jahka saan videot editoitua. Monet näistä virheistä on hyvin helppo korjata muuttamalla tekniikkaa kohti tässä artikkelissa esitettyä tekniikkaa. 

Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta jokainen voi tehdä jotakin. Jos jokainen tekee jotakin, tulee kaikki hoidettua.