Curlingin kilpailusäännöt

Sivun sisällysluettelo

  1. Yleistä
  2. Osallistuvat joukkueet
  3. Peliasut / välineet
  4. Alkulämmittely
  5. Peliaika
  6. Peliajan mittaaminen
  7. Joukkueen aikalisät
  8. Joukkueiden sijoitus
  9. Kivien määräytyminen
  10. Tuomari

1. Yleistä

  1. Maailman curlingliiton kilpailuissa sovellettavat säännöt ovat Maailman Curlingliiton senhetkiset voimassa olevat säännöt. Kaikki mahdolliset muunnelmat sääntöihin selitetään joukkuetapaamisen yhteydessä.
  2. Maailman curlingliiton hallitus päättää Maailman curlingliiton järjestämien kilpailujen ajankohdan.
  3. Maailman curlingliitto konsultoi järjestävän maan kilpailukomiteaa järjestäessään kilpailun tapahtuma- ja peliaikataulua.
  4. Kilpailualueella tupakointi on kielletty Maailman curlingliiton järjestämissä kilpailuissa.
  5. Maailman curlingliiton antidopingsäännökset ja -menetelmät ovat Kansainvälisen antidopingtoimiston (WADA:n) vaatimusten mukaiset ja niitä sovelletaan Maailman curlingliiton kilpailuissa. Ne julkaistaan Maailman curlingliiton antidopingkirjasessa.
  6. Kaikki poikkeamat suositelluista radan mittasuhteista tulee hyväksyttää ensin Maailman curlingliitolla.
  7. Maailman curlingliiton kilpailuissa ensimmäiseksi sijoittunut joukkue saa kultaa, toiseksi sijoittunut hopeaa ja kolmanneksi sijoittunut pronssia. Pelaajat (5) ja valmentaja pääsevät palkintokorokkeelle ja saavat mitalit. Talviolympialaisissa ja -paralympialaisissa vain pelaajat (5) saavat mitalit ja pääsevät palkintokorokkeelle.

2. Osallistuvat joukkueet

  1. Osallistuva joukkue on maansa kansallisen liiton tai järjestön valitsema.
  2. Siinä tapauksessa, ettei maan valittu joukkue kykene tai halua osallistua, niin kansallinen liitto nimeää toisen joukkueen edustamaan maataan.
  3. Kilpailuihin osallistuvat joukkueet tulee ilmoittaa viimeistään 14 päivää ennen kilpailujen alkua.
  4. Maailman curlingliiton kilpailuihin osallistuvien pelaajien tulee olla hyvämaineisia liittonsa jäseniä.
  5. Pelaaja on oikeutettu osallistumaan Nuorten maailmanmestaruuskisoihin ja karsintoihin, jos hän on alle 21-vuotias kisoja edeltävän vuoden kesäkuun 30. päivänä.
  6. Pelaaja on oikeutettu osallistumaan Seniorien MM-kilpailuihin, jos hän on täyttänyt 50 vuotta kisoja edeltävän vuoden kesäkuun 30. päivään mennessä.
  7. Pelaaja on oikeutettu osallistumaan pyörätuolicurlingin MM-kisoihin, jos hänellä on esimerkiksi selkärankavauriosta, aivohalvauksesta, MS-taudista, amputaatiosta tms. aiheutuvia merkittäviä puutteita alaraajojen ja/tai liikuntaelinten toiminnassa ja jotka tarvitsevat pyörätuolia päivittäiseen liikkumiseen. Tarkemmin sanottuna henkilö, joka on kävelykyvytön tai pystyy kävelemään vain hyvin lyhyitä matkoja. Määritelmän pelaajan liikuntarajoitteisuudesta ja luokittelusta voi tehdä toimivaltainen lääkäri, jonka lausunto pätee myös kansainvälisissä kilpailuissa.
  8. Kaikkien pelaajien ja heidän valmentajansa tulee osallistua joukkuetapaamiseen. Jos määräystä rikotaan ilman päätuomarin myöntämää lupaa, joukkue menettää viimeisen kiven edun ensimmäisessä pelissään.
  9. Joukkueen heittojärjestys, kapteeni, varakapteeni, vaihtopelaaja ja valmentaja tulee ilmoittaa joukkueen kokoonpanokaavakkeessa ja luovuttaa kilpailun päätuomarille ennen kuin ottelua edeltävä alkulämmittely on alkanut. Joukkueen johtaja / kansallinen lajivalmentaja / kääntäjä voidaan myös listata, jos se katsotaan sopivaksi. Jos kokoonpanoon tulee muutoksia, uusi kaavake tulee luovuttaa päätuomarille vähintään 15 minuuttia ennen peliä edeltävää alkulämmittelyä.
  10. Joukkueen tulee aloittaa kilpailu neljän heittävän pelaajan voimin.
  11. Joukkueiden tunnistamiseksi tiedotusvälineissä ja yleisön keskuudessa, ne nimetään maan ja kapteenin nimellä.

3. Peliasut / välineet

  1. Joukkueen jäsenten tulee olla pukeutuneita yhtenäiseen peliasuun ja asianmukaisiin kenkiin, kun he saapuvat pelialueelle harjoituksia ja pelejä varten. Vaaleakahvaisilla kivillä pelaavan joukkueen jäsenillä tulee olla vaaleat pelipaidat ja -takit, tummakahvaisilla kivillä pelaavan joukkueen jäsenillä tummat pelipaidat ja -takit. Näiden peliasujen väri tulee ilmoittaa Maailman curlingliitolle ennen kilpailujen alkua. Punaista pidetään tummana värinä.
  2. Jokaisessa pelipaidassa ja -takissa tulee olla pelaajan sukunimi 2 tuuman (5,08 cm:n) korkuisilla kirjaimilla poikittain selkäpuolen yläosassa, sekä maan nimi 2 tuuman (5,08 cm:n) korkuisilla tai suuremmilla kirjaimilla poikittain selkäpuolella vyötärön yläpuolella. Haluttaessa pelipaidassa voi olla myös kansallinen symboli, mutta vain maan nimen kanssa ja sen tulee sijaita pelaajan sukunimen ja maan nimen välissä. Jos kahdella tai useammalla joukkueen pelaajalla on sama sukunimi, etunimen ensimmäinen kirjain tulee lisätä pelaajan sukunimen eteen.
  3. Pelaajien asusteissa ja varusteissa saa olla mainoksia, jotka ovat Maailman curlingliiton julkaisemien ja sillä hetkellä voimassa olevien ohjeiden mukaisia. Maailman curlingliitto voi oman harkintansa mukaisesti kieltää minkä tahansa asusteen tai varusteen käytön, jos se ei sen mielestä ole hyväksyttävä tai sovelias käytettäväksi Maailman curlingliiton kilpailuissa.

4. Alkulämmittely

  1. Kaikissa Maailman curlingliiton kilpailuissa jokaiselle joukkueelle sallitaan lämmittelyjakso juuri ennen ottelun alkua sillä radalla, jolla ottelu pelataan.
  2. Alkulämmittelyn ajankohta ja kesto ilmoitetaan joukkuetapaamisessa.
  3. Alkulämmittelyjen aikataulu alkukierroksien aikana suunnitellaan mahdollisimman pitkälle siten, että jokainen joukkue harjoittelisi yhtä monta kertaa ensimmäisellä ja toisella harjoitusvuorolla. Niitä alkukierroksen pelejä varten, joihin harjoittelujärjestystä ei voida etukäteen määritellä, paremmin tee-heittokilpailussa (Draw Shot Challenge) sijoittunut joukkue harjoittelee toisella harjoitusvuorolla.
  4. Alkukierrosten/Round Robinin jälkeisissä peleissä joukkue, jolla on ensimmäisen pään viimeinen kivi harjoittelee ensin.
  5. Alkulämmittelyn jälkeen jää puhdistetaan ja hakin edusta peblataan, mikäli johtava jääntekijä pitää sitä tarpeellisena.

5. Peliaika

  1. Kilpailuissa, joissa ottelut on määritelty 10 pään mittaisiksi tulee pelata vähintään kuusi (6) päätä alkukierroksen/Round Robinin ja tie-break- otteluiden aikana, ja play-off- otteluissa vähintään kahdeksan (8) päätä.
  2. Kilpailuissa, joissa ottelut on määritelty kahdeksan (8) pään mittaisiksi, tulee pelata vähintään kuusi (6) päätä.

6. Peliajan mittaaminen

  1. Kullakin joukkueella on 73 min peliaikaa kymmenen (10) pään ottelussa. Tämä aika mitataan ja sen tulee olla koko ottelun ajan joukkueiden ja valmentajien nähtävissä. Jos joukkue viivästyttää pelin alkua, joukkueelle myönnettyä kokonaispeliaikaa vähennetään 7 min jokaista päätä kohden, jonka katsotaan olevan myöhästymisen takia "pelattu" (ks. curlingin pelisäännöt, kohta 11, (i)).
  2. Jos tarvitaan jatkopää, molempien joukkueiden jäljellä oleva peliaika nollataan ja kummankin joukkueen peliaikaan lisätään 10 min.
  3. Ottelu ja heittävän joukkueen pelikello käynnistyy, kun ottelun ensimmäinen kivi koskettaa heittopäädyn tee-linjaa.

    Heittävän joukkueen peliaika kuluu siihen asti, kunnes:
    1. kaikki kivet ovat pysähtyneet tai ovat ylittäneet takalinjan, ja
    2. kivet, jotka ovat siirtyneet paikoiltaan heittävän joukkueen mahdollisen rikkomuksen vuoksi, on palautettu tarvittaessa alkuperäisille paikoilleen, ja
    3. pelialue on luovutettu toiselle joukkueelle, pesästä vastuussa oleva henkilö on siirtynyt takalinjan taakse ja heittäjä ja harjaajat ovat siirtyneet odottamaan sivulinjoille.
  4. Kun kaikki yllämainitut ehdot ovat täyttyneet, heittovuoro siirtyy toiselle joukkueelle ja heidän pelikellonsa käynnistyy.

    Jos kiviä joudutaan asettamaan uudestaan paikoilleen heittovuoroaan odottaneen joukkueen rikkomuksen vuoksi, heidän pelikellonsa käynnistetään.

    Jos kiviä joudutaan asettamaan uudestaan paikoilleen jonkin ulkopuolisen tekijän aiheuttaman välikohtauksen vuoksi, molemmat pelikellot pysäytetään.
  5. Joukkue voi heittää kiviä vain silloin, kun heidän pelikellonsa on käynnissä. Jos tätä sääntöä rikotaan, kivi tulee heittää uudestaan sen jälkeen, kun kaikki sen seurauksena mahdollisesti paikaltaan liikkuneet kivet on ensin palautettu takaisin alkuperäisille paikoilleen. Rikkomuksen tehneen joukkueen peliaika kuluu kivien paikalleen asettamisen ja uuden heiton aikana.
  6. Molemmat pelikellot pysäytetään kun pään viimeinen kivi ja sen liikuttamat kivet ovat pysähtyneet tai ylittäneet takalinjan. Kun joukkueet ovat päässeet yhteisymmärrykseen pään tuloksesta, alkaa lyhyt tauko, jolloin kummaltakaan joukkueelta ei kulu peliaikaa. Jos pään tuloksen selvittäminen vaatii mittausta, tauon katsotaan alkavan vasta, kun mittaus on ensin suoritettu loppuun. Päiden välissä olevan tauon pituus vaihtelee esimerkiksi televisiolähetysten tarpeiden tai muiden ulkopuolisten tekijöiden mukaan. Tauon pituus määritellään erikseen jokaista kilpailua varten ja selitetään joukkuetapaamisessa. Jos tauko kestää kolme minuuttia tai enemmän, joukkueille ilmoitetaan kun tauosta on jäljellä yksi minuutti. Heittävän joukkueen pelikello käynnistyy automaattisesti taukoajan päättyessä. Normaalisti tauon pituus on:
    1. 1 min jokaisen pelatun pään jälkeen, paitsi kohtien e) (ii) ja e) (iii) tapauksissa. Tämän tauon aikana joukkueet eivät voi tavata tai kommunikoida millään tavalla joukkueen valmentajan, varapelaajan tai muun toimitsijan kanssa.
    2. 7 min ottelun puolivälissä. Joukkueet saavat tavata pelialueella valmentajan, varapelaajan ja yhden muun joukkueen toimitsijan kanssa.
    3. 3 min, silloin kun ottelun varsinaiset päät on pelattu ja tarvitaan jatkopää. Joukkueet saavat tavata pelialueella valmentajan, varapelaajan ja yhden muun joukkueen toimitsijan kanssa.
  7. Pelikellot pysäytetään aina kun tuomari puuttuu peliin.
  8. Jos pelaaja saa luvan heittää kiven uudelleen, tuomari päättää vähennetäänkö uuteen heittoon tarvittava aika kyseisen joukkueen peliajasta.
  9. Jos jokin pää pitää pelata uudelleen, pelikellot asetetaan uudelleen siihen aikaan, jossa niiden merkittiin olevan edellisen pään lopussa.
  10. Jos tuomari on sitä mieltä, että joukkue hidastaa aiheetta ottelun kulkua, hän ilmoittaa asiasta rikkomukseen syyllistyvän joukkueen kapteenille ja tämän ilmoituksen jälkeen seuraavan heitettävän kiven tulee koskettaa heittopäädyn tee-linjaa 45 sekunnin kuluessa, tai kivi poistetaan välittömästi pelistä.
  11. Kunkin joukkueen tulee pelata ottelu loppuun annetun peliajan sisällä tai he joutuvat luovuttamaan ottelun. Jos heitetty kivi saavuttaa heittopäädyn tee-linjan ennen kuin joukkueen peliaika loppuu, kiven tulkitaan olevan heitetty peliajan puitteissa.

7. Joukkueen aikalisät

  1. Kukin joukkue voi käyttää kaksi 60 sekunnin aikalisää kymmenen (10) pään pelin aikana. Lisäksi joukkue voi pyytää 60 sekunnin aikalisän kussakin jatkopäässä.
  2. Joukkueiden aikalisien kanssa menetellään seuraavasti:
    1. Vain jäällä olevat pelaajat voivat pyytää aikalisää.
    2. Kuka tahansa joukkueen pelaaja voi pyytää aikalisää, mutta vain kun heidän joukkueensa pelikello on käynnissä.
    3. Aikalisää pyydetään käyttäen perinteistä käsimerkkiä "T". Joukkueen pelikello pysähtyy heti, kun aikaa mittaava toimitsija huomaa käsimerkin.
    4. Vain yksi aikalisää pyytäneen joukkueen toimihenkilö, joka istuu joukkueen toimitsijoille tarkoitetulla alueella, ja tarvittaessa kääntäjä, voi tavata joukkueen aikalisän aikana. Tälle henkilölle myönnetään kohtuullinen määrä "siirtymisaikaa" joukkueen luokse, ennen kuin aikalisän mittaaminen käynnistetään. Kilpailun päätuomari ilmoittaa tämän "siirtymisajan" tarkan keston joukkuetapaamisessa. 60 sekunnin aikalisä alkaa "siirtymisajan" päättyessä, tai heti kun joukkueen toimihenkilö on joukkueen kanssa kontaktissa. Silloin kun ratojen vieressä on kävelyväyliä, joukkueen toimihenkilö ei saa seistä radan päällä.
    5. Joukkueelle ilmoitetaan, kun aikalisää on jäljellä 10 sekuntia.
    6. Kun 60 sekunnin aikalisä on kulunut loppuun, joukkueen toimihenkilön tulee lopettaa neuvottelu joukkueen kanssa ja joukkueen pelikello käynnistetään uudelleen. Jos joukkue jatkaa pelaamista ennen kuin aikalisän 60 sekuntia on kulunut, heidän pelikellonsa käynnistyy kun heittokivi koskettaa heittopäädyn tee-linjaa.
    7. Joukkueille, jotka eivät keskustele kenenkään valmentajan penkiltä saapuvan toimihenkilön kanssa aikalisän aikana, ei myönnetä "siirtymisaikaa", vaan varsinainen aikalisä alkaa välittömästi.
  3. Joukkue voi pyytää aikalisää saadakseen tuomarin päätöksen liittyen esim. loukkaantumiseen tai muihin odottamattomiin asianhaaroihin. Jos tuomari tulkitsee, että aikalisän pyytäminen oli tilanteen vuoksi tarpeellista, niin kulutetun aikalisän ei katsota olleen yksi joukkueen varsinaisista aikalisistä.

8. Joukkueiden sijoitus

  1. Tasatilanteessa joukkuetta ei voi eliminoida play-off- otteluista millään muulla tavalla kuin pelaamalla uuden ottelun.
  2. Seuraavia kriteereitä käytetään (tässä järjestyksessä) joukkueiden paremmuusjärjestyksen selvittämiseen Round Robin- kierroksen päätyttyä:
    1. Joukkueet asetetaan paremmuusjärjestykseen voitto-häviösuhteen perusteella;
    2. Jos kaksi joukkuetta on tasatilanteessa, keskinäisen Round Robin- ottelun voittaja sijoitetaan korkeammalle;
    3. Kun kolme tai useampia joukkueita on tasatilanteessa ja vain osa näistä joukkueista pystytään sijoittamaan paremmuusjärjestykseen keskinäisten otteluiden perusteella, verrataan vain niiden joukkueiden keskinäisiä otteluita, joiden sijoitusta ei ensin pystytty määrittämään, minkä jälkeen joukkueet sijoitetaan tulosten mukaan;
    4. Kun joukkueiden sijoitusta ei voida määrittää kohtien (i), (ii) tai (iii) mukaan, niiden sijoitus määritellään tee-heittokilpailun tulosten perusteella. Tee-heittokilpailu suoritetaan päätuomarin ilmoittamana ajankohtana. Neljä pelaajaa jokaisesta joukkueesta heittää kiven mahdollisimman lähelle pelipäädyn tee-pistettä (harjaaminen on sallittua). Jos joukkueessa on vain kolme pelaajaa, jokainen heittää yhden kiven, minkä jälkeen neljättä kiveä varten lasketaan keskiarvoetäisyys teelle näiden kolmen aikaisemman heiton perusteella. Kaikki kivet, jotka saavuttavat pesäalueen mitataan, niiden yhteenlaskettu etäisyys Teeltä kirjataan ylös ja tieto pidetään luottamuksellisena, ellei sen ilmoittaminen ole tarpeellista. Jos kivi ei saavuta pesäaluetta, sen etäisyyden tee-pisteestä katsotaan olevan 185,42 cm (6 jalkaa, 1 tuuma). Kun kivi päätyy niin lähelle tee-pistettä, että sitä on mahdoton mitata, sen etäisyyden katsotaan olevan "0". Joukkue, jonka yhteenlaskettu etäisyys on kilpailun jälkeen pienin, saavuttaa korkeimman sijoituksen.

9. Kivien määräytyminen

  1. Joukkue, joka on kirjattu ensimmäisenä alkukierroksien/Round Robinin peliaikataulussa, pelaa tummakahvaisilla kivillä; toisena kirjattu joukkue vaaleakahvaisilla kivillä.
  2. Kun alkukierroksen pelejä edeltävä joukkueen alkulämmittely on suoritettu loppuun, joukkueen yksi pelaaja heittää yhden kiven mahdollisimman lähelle pelipäädyn tee-pistettä. Joukkue, jonka kivi on lähempänä tee-pistettä saa päättää, heittääkö ensimmäisen vai toisen kiven ottelun ensimmäisessä päässä. Jos kumpikaan joukkue ei saa kiveä pesäalueelle, tai heittojen etäisyys on täsmälleen sama, käytetään pelejä edeltäneen tee-heittokilpailun tuloksia ja se joukkue, joka on kilpailun perusteella sijoittunut korkeammalle saa päättää heittääkö ensimmäisen vai toisen kiven ottelun ensimmäisessä päässä. Jos myös tee-heittokilpailun perusteella joukkueet ovat tasasijoituksessa, heitetään kolikkoa siitä heittääkö joukkue ensimmäisen vai toisen kiven ottelun ensimmäisessä päässä.
  3. Kun Maailman curlingliiton kilpailuissa käytetään Round Robin- menetelmää, jossa jokainen joukkue pelaa toistansa vastaan, niin Round Robin- otteluiden jälkeisille kierroksille ensimmäisessä päässä ensimmäisen kiven heittävä joukkue määritellään seuraavasti:
    1. joukkue, jolla on parempi voitto-häviösuhde saa päättää heittääkö viimeisen kiven ottelun ensimmäisessä päässä;
    2. jos joukkueiden voitto-häviösuhde on sama, keskinäisen Round Robin- pelin voittaja sää päättää heittääkö viimeisen kiven ottelun ensimmäisessä päässä;
    3. huolimatta kohdista (i) ja (ii), sekä naisten ja miesten, juniorinaisten ja juniorimiesten että pyörätuolicurlingin MM-kilpailuissa Round Robin- kierroksen jälkeen ensimmäiseksi ja toiseksi sijoittuneiden joukkueiden välisen ottelun voittaja saavuttaa finaalipaikan, ja tällä joukkueella on myös mahdollisuus päättää heittääkö viimeisen kiven finaaliottelun ensimmäisessä päässä; joukkue, joka häviää välieräottelun ja pelaa pronssipelissä saa päättää heittääkö viimeisen kiven ottelun ensimmäisessä päässä.
  4. Round Robin- kierroksen jälkeisissä otteluissa joukkue, joka heittää ensimmäisen kiven ensimmäisessä päässä saa päättää kiviensä kahvojen värin.

10. Tuomari

  1. Maailman curlingliitto nimittää jokaiseen järjestämäänsä kilpailuun päätuomarin ja avustavan päätuomarin/-tuomarit. Näiden toimitsijoiden joukossa tulisi olla sekä miehiä, että naisia. Toimitsijat ovat omien jäsenliittojensa/-järjestöjensä hyväksymiä.
  2. Tuomari selvittää kaikki kiistanalaiset tilanteet joukkueiden välillä, riippumatta siitä kattavatko säännöt kyseisen tilanteen.
  3. Tuomari voi puuttua peliin milloin tahansa ja antaa määräyksiä kivien sijaintiin, pelaajien käytökseen ja sääntöjen noudattamiseen liittyen.
  4. Toimivaltainen päätuomari voi puuttua milloin tahansa mihin tahansa peliin ja antaa asianmukaisia määräyksiä pelin läpivientiin liittyen.
  5. Tuomari voi tarvittaessa viivyttää peliä tai keskeyttää sen ja määritellä itse viivytyksen keston.
  6. Tuomari tekee päätöksen kaikissa sääntöihin liittyvissä asioissa. Jos tuomarin päätöstä vastaan tehdään vetoomus, sen käsittelee päätuomari, minkä jälkeen hänen päätöksensä on lopullinen.
  7. Päätuomari voi poistaa pelaajan, valmentajan tai joukkueen toimihenkilön pelistä, mikäli hän katsoo, että henkilö on syyllistynyt sopimattomaan käytökseen tai kielenkäyttöön. Pelistä poistetun henkilön täytyy poistua kilpailualueelta, eikä hän saa osallistua enää millään tavalla kyseiseen otteluun.
  8. Päätuomari voi suositella toimivaltaiselle curlingorganisaatiolle minkä tahansa pelaajan pysyvää tai määräaikaista pelikieltoa senhetkisessä tai tulevissa kilpailuista.